Een van de grote redenen waarom de Nederlandse consument nog huiverig is om over te stappen op elektrische auto’s is om de actieradius. Oftewel, hoeveel kilometers kun je rijden voordat je je elektrische auto weer moet opladen. Want we zijn natuurlijk van benzine auto’s gewend dat je binnen enkele minuten tankt en daarna weer aan kan rijden. Daarom geven wij jou in dit blog meer informatie over de actieradius.
Hoe wordt actieradius gemeten?
Ten allereerst, hoe wordt de actieradius gemeten? Bij benzineauto’s spreken we vaak over het aantal benodigde liters per 100 kilometer. Bij elektrische auto’s geven we dit door het aantal kWh nodig per 100 kilometer. Het is simpelweg, hoe krachtiger de accu, des te groter is de actieradius. Let erop dat een duurdere elektrische auto niet altijd een hogere actieradius heeft en minder verbruikt. Ook in kleinere elektrische auto’s kun je lange afstanden afleggen. Hieronder zie je een handig overzicht van de populairste elektrische auto’s
Merk | Model | Prijs | Actieradius | Verbruik per 100 km |
Tesla | Model S Long Range | €88.820 | 525 KM | 18,1 kWh |
Tesla | Model S Performance | €105.720 | 510 KM | 18,6 kWh |
Tesla | Model X | €94.620 | 460 KM | 20,7 kWh |
Tesla | Model 3 Long Range Dual Motor | €60.000 | 460 KM | 15,8 kWh |
Tesla | Model 3 Long Range Performance | €65.600 | 445 KM | 16,3 kWh |
Tesla | Model X Performance | €110.820 | 445 KM | 21,3 kWh |
Hyundai | Kona Electric 64 kWh | €41.600 | 400 KM | 16 kWh |
Porsche | Taycan Turbo | €157.100 | 395 KM | 21,2 kWh |
Porsche | Taycan Turbo S | €191.000 | 380 KM | 22 kWh |
Kia | e-Niro 64 kWh | €45.000 | 375 KM | 17,1 kWh |
Jaguar | I-Pace | €81.800 | 370 KM | 22,9 kWh |
Kia | E-Soul 64 kWh | €42.990 | 370 KM | 17,3 kWh |
Porsche | Taycan 4S | €109.900 | 370 KM | 19,2 kWh |
Audi | e-tron 55 Quatro | €84.100 | 370 KM | 23,4 kWh |
Mercedes | EQC 400 4MATIC | €81.000 | 360 KM | 22,2 kWh |
Hoe maximale uit actieradius halen?
Het is makkelijkste is natuurlijk als je alleen thuis je elektrische auto hoeft op te laden niet onderweg. Dus daarom is het een goed idee om zo zuinig mogelijk om te gaan met je accu. Maar hoe doe je dat? Wij geven je drie tips:
- Eigen rijgedrag: Rij ten allen tijde rustig en vloeiend. Rem niet op het allerlaatste moment af bij stoplichten en trek daarna weer rustig op. Probeer ook zo min mogelijk op bijvoorbeeld de snelweg van snelheid te wisselen.
- Goed opladen: Het beste voor je accu is om hem thuis aan een laadkabel en laadpaal thuis op te laden.
- Rem op de elektromotor: Probeer altijd op de elektromotor af te remmen omdat je daardoor de accu automatisch weer een stukje oplaadt. Vooral in steden is dit een goede optie.
- Auto verkoelen of verwarmen: De ideale temperatuur voor een elektrische auto is tussen de 15 en 25 graden. Is het warmer of kouder? Veel elektrische auto’s kun je met een app bedienen en hierdoor kun je alvast de airco aanzetten terwijl die nog aan het stopcontact zit.
- Weer: Harde wind en regen zorgen er ook voor dat je meer energie verbruikt.
- Slechte wegen: De motor moet harder werken op slechte wegen en verbruikt dus ook meer.